TUTORIAL BERGAMBAR : Cara Mudah Untuk Membuat Kad ID Frog / Label Buku Murid - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Sunday 10 January 2016

TUTORIAL BERGAMBAR : Cara Mudah Untuk Membuat Kad ID Frog / Label Buku Murid




Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Para Pembaca dan Followers semua!

Saya terpanggil untuk membuat tutorial bergambar untuk membuat kad ID Frog VLE dan dengan kaedah yang sama juga, boleh digunakan untuk membuat Label Buku Murid. Terlebih dahulu saya ingin nyatakan di sini bahawa saya bukanlah guru IT. Kebanyakkan ilmu IT yang saya kongsikan di blog ini adalah berdasarkan pengalaman dan 'try and error' yang telah saya lakukan. Saya belajar IT by heart. :) Oleh hal yang demikian, saya memohon maaf sekiranya tunjuk ajar yang saya berikan tidak 'perfect' dan tidak setanding dengan rakan-rakan yang berjurusan IT. Menggunakan kaedah mail merge, ianya mudah dihasilkan dan lebih sistematik. Lihat langkah-langkah dibawah:-




Jangan bimbang, kalau tak jumpa 'CUSTOM', pilih jer Avery US Letter.. Cari Product Number, confirm ada! :D







*Sila klik pada gambar untuk melihat dengan lebih jelas lagi.

Download : Template Kad Untuk 10 Orang  

Edit logo, nama sekolah dll. Jika mahu menambah kotak, sila klik butang TAB. Apabila anda menggunakan butang TAB, secara automatik logo dll akan disalin.

Untuk edit template yang diberikan, terus ke step MAILINGS-Select Recipients-Use an Existing List-Pilih fail yang dikehendaki. Kemudian, padamkan <<NAME>>, <<CLASS>>, <<SUBJECT>> dan <<TEACHER>> di kotak yang PERTAMA sahaja. Kemudian Insert Merge Field, Update Labels dan klik Preview Results. Siappp!~

Untuk kelas lain, anda hanya copy paste dari hasil yang dah siap, kemudian hanya tukarkan pada 'select recipients' - pilih data kelas lain pulak! Klik preview, macam magic! Semua siap dengan hanya sekali klik sahaja! Weheee... Mungkin dalam setengah jam anda dah boleh siapkan satu sekolah punya kad ID. Cuma ambil masa sedikit untuk print, potong dan laminate.. tu je.. Good luck, sahabat!

*Saiz kotak boleh diubah. tak semestinya ikut 100% kiraan yang saya beri seperti di dalam gambar. Saya menggunakan Microsoft Office 365 :)

Semoga perkongsian kali ini bermanfaat buat semua. :)

14 comments: