Bahan Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Saturday 20 February 2016

Bahan Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa)



Rokok 3D tu saya gunakan kotak tisu dapur tu... ambik kotak yang tengahnya kemudian balut dengan kertas warna... 😂 yang bulatan merah tu guna manila card jer... 

Saya dilantik menjadi guru yang menguruskan PPDa tahun ini. Oleh hal itu, saya perlu mengemaskini papan kenyataan / sudut PPDa di sekolah saya. Sudah bulan dua, saya masih lagi belum memulakan langkah. Agak terlewat kali ini, bukan apa, terlalu banyak kekangan sehinggakan perkara ini tertangguh. 

Selalunya saya suka siapkan papan kenyataan awal-awal tahun. Pada pendapat saya, lebih baik siapkan awal-awal sebab apabila sudah mula terikat dengan tugas hakiki, mengajar, menanda buku, kita sudah kekurangan masa untuk membuat semua ini.

Kagum saya melihat sudut PPDa / papan kenyataan PPDa sekolah-sekolah yang lain. Guru-guru yang kreatif dalam memperindahkan sudut tersebut memang sangat-sangat saya kagumi. Ada yang membina kubur, menampal pelbagai bahan, menayangkan pil-pil dadah dll. 

Memandangkan guru yang bersama saya untuk uruskan PPDa sudah pun berpindah, maka, secara automatiknya tugas menyiapkan papan kenyataan ini jatuh kepada saya seorang 100%. Pheww.. Harap-harap saya dapat menyiapkannya segera. Risau juga jika ada pemantauan. Lagi pun hati rasa tak tenang bila 'berhutang' macam ni, papan saya masih kosong.

Saya ada buat sedikit rujukan dan carian bahan-bahan berkenaan dadah dan rokok. Saya akan kongsikan bersama rakan-rakan lain yang memerlukan. Tetapi, perlu diingatkan bahawa bahan saya bukanlah hak milik saya, saya tidak cukup masa untuk hasilkan bahan sendiri. Saya cuma mampu membuat carian secara online. Bahan-bahan yang saya pilih juga selalunya berkonsepkan 'simple' and 'nice'. Bahan tersebut rata-rata saya perolehi dari carian di google image.



Saya juga berjaya mendapatkan beberapa keping poster anti-dadah di Google Image untuk dicetak dan diwarnakan. Antaranya adalah hasil karya 'yantisa'. Lukisan poster beliau sememangnya cantik dan menarik. Saya minat mewarna poster, jadi, saya akan print beberapa keping poster ini, warnakan dan tampalkan di papan kenyataan PPDa itu nanti. :)



Nak beli yang dah siap pun ada banyak kat Shopee wehhh... Seriuslah... Tengok ni... https://shope.ee/AK3wkM0J8g


Nota kaki : Pengamatan kita terhadap alam semesta seharusnya mendekatkan kita kepada sang pencipta alam.

11 comments:

  1. t.q teacher.. bahan2 dlm blog sis byk bantu sy, semoga terus dimurahkan rezeki dipanjangkan usia

    ReplyDelete
  2. Ameen.. ameen ya robbalalamin... terima kasih! :)

    ReplyDelete
  3. cantik bahan2 itu. tahun ini i jadi penyelaras ppda. sebelum ini ppda sek i tdk berfungsi.
    Bolehke cgu email i bahan2 yg berkaitan dgn ppda?
    email saya
    sankeri050807@gmail.com
    tq cgu

    ReplyDelete
  4. Puan saya mohon share bahan ppda ini ya

    ReplyDelete
  5. Saya merupakan pelukis gambar mewarna tersebut. Saya lukis ketika saya menjalankan praktikum di SK Jalan Pasar 1. Bangga melihat ada yang menghargainya. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah cikgu! Hasil lukisan cikgu digunakan oleh ramai guru dan murid-murid sekolah... semoga terus cemerlang!

      Delete
  6. Pertama tahun ambil alih ppda, boleh minta bahan-bahan ppda? terima kasih banyak. boleh tak email kepada saya tehsauhooi@gmail.com? jasa baik dikenangi. tq

    ReplyDelete