PdP Kreatif dengan Tagul - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Sunday 28 February 2016

PdP Kreatif dengan Tagul



Tagul, suatu aplikasi online yang kurang dikenali, sebenarnya boleh digunakan untuk 'memperindahkan' PdP kita terutama apabila melibatkan sesuatu tajuk yang perlu dibuatkan senarai misalnya kata nama am, kata nama khas, verbs, tenses, sifir, rukun solat, nama-nama nabi dll.


Aplikasi ini amat mudah digunakan lebih-lebih lagi jika senarai telah pun dibuat di MS Excel. Kepada yang belum tahu apa itu tagul, dan bagaimana cara untuk menghasilkan 'word cloud' cantik seperti yang saya tunjukan itu, bolehlah menonton video saya yang tidak seberapa ini. Mohon maaf kerana video yang saya hasilkan ini kurang berkualiti dan 'bisu' kerana ini adalah merupakan video pertama yang saya hasilkan sendiri. :)




Diharap dengan adanya video tutorial ini, rakan-rakan dapat mempelbagaikan teknik pdp sewaktu di di dalam kelas. Bagi guru sekolah menengah pula, tagul mungkin boleh dijadikan sebagai projek untuk para pelajar. Selain mengasah kreativiti mereka, mereka juga dapat belajar menggunakan teknologi dengan seronok! :)

No comments:

Post a Comment