Bahan Pembentangan LINUS Bahasa Inggeris kepada Ibu bapa V1 - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Saturday 12 March 2016

Bahan Pembentangan LINUS Bahasa Inggeris kepada Ibu bapa V1


Program Jalinan Mesra LINUS Bersama Ibubapa

Sekolah saya baru sahaja selesai menjalankan Program Jalinan Mesra LINUS bersama ibu bapa. Program ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada ibu bapa tentang LINUS dan bagaimana peranan ibu bapa juga sangat penting bagi membantu anak-anak untuk lebih berjaya. Saya membuat pembentangan untuk subjek Bahasa Inggeris Tahun 2 dan saya amat yakin bahawa idea Guru Besar dan Penyelaras LINUS sekolah saya untuk mengadakan pertemuan dengan waris murid-murid LINUS ini adalah merupakan suatu usaha yang boleh dicontohi. 

Bukan apa, kadangkala sikap murid-murid di rumah adalah jauh berbeza apabila mereka di sekolah. Jadi, pertemuan seumpama ini dapat membuka minda dan mata ibu bapa betapa guru-guru berusaha keras untuk mendidik anak-anak mereka agar berjaya membaca, menulis dan mengira sekaligus dalam membentuk sahsiah mereka ke arah yang lebih baik.

Pemerhatian Sepanjang Program

Sepanjang program yang saya jalankan lebih kurang dalam tempoh 1 jam 15 minit bersama murid-murid dan ibu bapa, saya jangkakan ibu bapa sudah boleh membuat kesimpulan tentang kebolehan anak-anak mereka. Ada ibu bapa yang mula 'naik angin' dengan anak yang masih tidak pandai menulis, ada yang memuji, malahan ada juga yang 'hilang sabar' kerana anak masih tak pandai membaca. Program ini sememangnya memberikan impak yang positif di kalangan ibu bapa kerana pada waktu inilah ibu bapa akan tersedar bahawa anak mereka sangat-sangat memerlukan perhatian serta bimbingan oleh ibu bapa di rumah. Saya amat berharap dengan adanya program seumpama ini, bilangan murid LINUS dapat dikurangkan.

Berikut adalah bahan pembentangan LINUS Bahasa Inggeris Tahun 2 yang saya paparkan kepada ibu bapa tadi. Saya adalah guru biasa, bukan JU LINUS atau pun guru yang hebat. Saya hanyalah guru biasa yang cuba untuk membantu murid-murid saya untuk terus cemerlang. Yang berminat untuk mendapatkan bahan, boleh download. Persembahan saya lebih kepada 'parenting', kaedah penyelesaian masalah dan aktiviti 'hands on' untuk murid-murid. 

Kenapa hands on? 

Saya adakan aktiviti 'hands on' kerana saya mahu ibu bapa mereka menilai sendiri kebolehan anak-anak mereka, supaya mereka tahu, kelemahannya dan kekuatan anak mereka. Saya juga mengedarkan set contoh soalan LINUS dari konstruk 1-12 untuk aktiviti hands on. Oleh kerana masa tidak mengizinkan, saya hanya benarkan murid-murid untuk cuba menjawab satu soalan bagi setiap konstruk, dan soalan selebihnya saya minta ibu bapa pantau dan bantu anak-anak menjawab di rumah. 

Aktiviti Dengan Mini Whiteboard

Saya juga mengedarkan 'mini whiteboard' dengan pen marker untuk mereka membuat aktiviti menulis. Saya berikan 2 ayat dan rata-rata murid saya mengambil masa yang agak lama untuk menulis disamping tulisan yang 'upside down'. Ibubapa yang ada, melihat sama tulisan anak-anak mereka. Ada yang tersenyum, ada yang menggeleng kepala dan ada juga yang membantu anak-anak mereka untuk menulis dengan kemas dan cantik. 

Penggunaan Youtube Untuk Belajar Phonics

Saya juga tunjukkan beberapa contoh lagu phonics yang boleh dimuat turun dari youtube. Selain itu, saya juga memasangkan lagu kanak-kanak (Bahasa Inggeris) dan beri peluang kepada mereka untuk menari dan membuat pergerakan badan. Saya ingin membuktikan kepada ibu bapa bahawa dengan menyanyi juga murid-murid sangat seronok belajar Bahasa Inggeris disamping mereka juga suka melakukan pergerakkan badan. Saya harap mereka tak putus asa membantu anak-anak mereka untuk menjadi lebih cemerlang pada masa akan datang. 😊


Nota kaki : Challenges are what make life interesting and overcoming them is what makes life meaningful.

13 comments:

  1. Terima kasih. Perkongsian sy ni yang 'biasa-biasa',harap akan bantu murid jadi yang 'luar biasa'.. :)

    ReplyDelete
  2. Kerjasama yg erat & padu di antara pihak pengurusan sekolah terutamanya guru2 subjek bm,bi & math bersama ibu bapa adalah kunci kejayaan anak2 terutama murid kelas linus.
    Saya mempunyai seorang anak yg pada thn 1 telah gagal saringan linus BI. Pihak sekolah telah anjurkan program melentur buluh bersama cikgu yang dgn kerjasama beberapa buah sekolah yg berdekatan dgn fokusya utk bantumurid yg gagal saringan linus & murid pra sekoolah . Mmg berikan kesedaran kpd ibu bapa kerana ia program anak bersama ibu bapa bukan utk anak shj.
    Sayangnya ia hanya utk bahasa Malaysia shj , tidak ada utk English. Oleh itu saya bersama dgn guru penyelaras linus & bbrp org guru bi & parent yg ada peka ttg program linus telah membuka FB LINUS IBU BAPA utk bantu ibu bapa ttg program yg dijalankan di sekolah & pastikan anak2 kuasai 4 M-membaca, mengira, menulis & menaakul. Tahniah teacher for your sharing

    ReplyDelete
  3. Semoga bahan ini bermanfaat untuk ibu bapa, guru2 dan murid.. Saya gembira dgn usaha puan mewujudkan fb linus ibu bapa! Tahniah dan semoga usaha puan memberi manfaat kepada ibu bapa di luar sana yang mungkin masih samar-samar lagi ttg LINUS ni.. :)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,
    Cikgu Raihan, saya mohon keizinan cikgu ya untuk ambil bahan ni untuk dikongsikan dengan ibubapa di sekolah saya. Terima kasih, semoga Allah memberkati cikgu.

    ReplyDelete
  5. A very good sharing. Thanks a lot.

    ReplyDelete
  6. A very good sharing. Thanks a lot.

    ReplyDelete
  7. Thank you for sharing teacher Raihan..may Allah bless u and grant u,ur family jannah

    ReplyDelete