Seminar 3i Zon Utara - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Sunday 20 March 2016

Seminar 3i Zon Utara




Seminar 3i anjuran Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri dengan kerjasama bersama Google Malaysia adalah merupakan suatu acara ulung dan terkemuka terutamanya buat pendidik yang cintakan IT! Seramai 200 peserta dari seluruh pelusuk negara terlibat dengan seminar yang dianjurkan secara percuma ini.

Pengalaman pertama saya terlibat sebagai urusetia dan pembentang bagi sesi 'demo slam' di Seminar 3i Utara, semalam, merupakan pengalaman manis yang tidak mungkin saya lupakan. Kedah merupakan tempat pilihan untuk mereka mengadakan seminar kali ini. Terima kasih diucapkan kepada pihak penganjur kerana sudi menjemput saya untuk berkongsi ilmu yang tidak seberapa dengan rakan-rakan guru yang lain. Walaupun slot yang diberikan untuk kami,  Leader GEG, hanyalah lebih kurang 10 minit bagi setiap pembentangan, saya tetap menghargainya. Kehadiran Leader/co-leader GEG lain sebagai urusetia dan pembentang 'demo slam' juga amat saya kagumi dan saya rasa sangat terharu kerana mereka sanggup datang dari luar negeri Kedah! Lihatlah betapa positif dan bersemangatnya Leader GEG! Mereka mewakili Chapter GEG masing-masing, antaranya Cikgu Yassir (GEG Pudu), Cikgu Nanis (GEG Georgetown), Cikgu Prema (GEG Seberang Perai Selatan), Cikgu Syuhaimi (GEG Gombak) dan saya sendiri mewakili GEG Ipoh. Kerjasama yang erat  antara BTPN Kedah dengan Google Malaysia serta tidak dilupa juga Cikgu Rozaina, Leader GEG Kulim yang berusaha keras dan bertungkus lumus, merupakan faktor kejayaan acara ini.


Para peserta didedahkan dengan pelbagai aplikasi Google dan aktiviti dijalankan secara hands-on. Para peserta dibahagikan ke dalam beberapa kumpulan kecil dan bergerak ke bilik-bilik seminar yang telah ditentukan mengikut masa yang ditetapkan. Selain itu juga, para peserta juga diberi peluang untuk mengambil persijilan (Google Certified Educator, Level ) secara percuma sekiranya mereka benar-benar bersedia dan berminat untuk mengambil peperiksaan tersebut.

Acara ini mendapat sambutan yang menggalakkan dari para pendidik yang rata-rata sanggup menunggu sehingga ke penghujung acara. Sepuluh hadiah disediakan oleh pihak google bagi acara Q&A yang bertujuan untuk menilai kefahaman guru-guru tentang apa yang mereka pelajari sepanjang hari di seminar tersebut. Selain itu, sepuluh lagi hadiah cabutan bertuah turut disediakan. Antara hadiah yang disediakan adalah 'speaker bluetooth', buku nota, power bank dan hadiah utama berupa 'chromecast'!

Photo Booth juga disediakan bagi mereka yang mahu merakamkan kenangan menghadiri Seminar 3i ini. Photo Booth dikendalikan dengan baik oleh EM Booth Kualiti gambar yang cantik dan yang penting, ramai yang berpuas hati! Highly recommended! :)




Nota Kaki: Lepas ni kalau nampak iklan Seminar 3i, pergilah beramai-ramai ya untuk menimba ilmu secara santai dan kondusif.. 26 Mac 2016 ni, Seminar 3i di BTPN Melaka pula! :)

No comments:

Post a Comment