Matta Fair 2016 : Weekend Retreat in Pulau Pinang - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Tuesday 4 October 2016

Matta Fair 2016 : Weekend Retreat in Pulau Pinang


Salam Maal Hijrah!

Hari ini saya ingin berkongsi pengalaman saya bermalam di Lexis Suites Penang. Suatu nama yang gah dan mungkin ramai di antara anda sudah pun menjejakkan kaki ke sini. Untuk pengetahuan semua, jika melihat pada nilai harga semalam yang ditawarkan, saya mungkin akan berfikir beberapa kali sebelum membuat tempahan bilik. Tetapi... Mungkin rezeki saya baik kali ini, saya berjaya mendapatkan bilik di hotel ini dengan harga yang sangat berpatutan untuk satu malam melalui promosi Matta Fair 2016. Bagus juga Matta Fair ni, dapat juga orang kebanyakkan macam saya merasa untuk tidur di hotel yang seumpama ini. :) Bagi saya harga yang saya bayar sangat berbaloi kerana beberapa sebab yang akan saya nyatakan dibawah ini. Yes! Sangat-sangat berbaloi! Walaupun tanpa sarapan pagi, saya rasa percutian kali ini memang memberikan pengalaman yang sangat bermakna dan menyeronokkan. Terletak di Teluk Kumbar, kawasan di pinggir bandar berhampiran laut amat menenangkan dan jauh dari hiruk pikuk kotaraya. Perjalanan mengambil masa lebih 30 minit untuk ke Bandar Georgetown. Jika datang dari arah selatan (highway), exit Bayan Lepas / Jambatan Kedua Pulau Pinang dan seterusnya ikut arah ke Teluk Kumbar.

Setibanya di lobi, kami dihidangkan dengan minuman jus buah pala. First time saya rasa jus buah pala, sedap juga! Untuk urusan check in, perlu sediakan deposit sebanyak RM200. Boleh refund semasa check out. Selain itu, yang beli pakej promosi Matta Fair ini perlu bawa salinan voucher yang di print. Jika tiada voucher, perlu lakukan screen capture di telefon bimbit dan emailkan gambar voucher kepada email yang diberikan oleh receptionist. Saya check in jam 2 petang dan check out lebih kurang jam 1 tengahari pada hari berikutnya. Seronok sangat sampai rasa tak nak balik. Haha.. Semasa check in, hotel ni bagi 2 kad akses. Okay, sekarang kita cerita tentang bilik pula. Terus terang saya katakan, attraction utama suite ini adalah private pool dan sauna. Tak banyak hotel di Malaysia ni yang menyediakan private pool dalam setiap bilik. Hanya di Lexis rasanya.. Di Port Dickson pun ada Lexis. Sangat sesuai untuk yang ada anak. Mandi manda dalam bilik je. Pakaian juga bebas. Nak berendam sampai subuh pun takde siapa kisah. Hehe..

Nahh.. saya tunjukkan gambar, anda lihatlah sendiri..











Dalam bilik ni disediakan tuala yang sangat banyak. 6 helai tuala mandi, 4 helai tuala muka, 2 pasang rob. Mungkin kerana adanya kolam renang, jadi mereka faham penggunaan tuala memang sangat-sangat diperlukan. Selain itu, air bergas 3 tin juga disediakan secara complementary. FOC! Coklat m&m sebungkus serta 4 botol air mineral percuma. Nescafe serta 4 paket teh berperisa juga disediakan tanpa sebarang bayaran. Baiklah, dah habis meneroka dalam bilik, jom saya tunjukan facilities yang disediakan. Ada yang percuma, ada yang berbayar.





Macam mana? Best tak? Hehe.. Saya rasa sangat-sangat gembira sebab dapat bawa mak saya merasa tidur di sini. Mak saya fully on wheelchair jadi saya book bilik ni bilik khas untuk pengguna kerusi roda. Anak-anak pun sangat teruja.

Tengoklah barisan yang panjang nie.. Memang kena sabar banyak.. Sejam beratur! Hehe

Bila dah sampai Penang, rugilah kalau tak makan nasi kandar Line Clear. My favourite!!! Walaupun terpaksa beratur hampir sejam, sangat puas hati kerana dapat melepaskan gian nasi kandar yang terbaik ni. Pada waktu malam, padang kota pilihan kami. Makan lagi dan lagi! Hehe.. Percutian kali ini, kami hanya berjalan-jalan di beberapa tempat sahaja. Antaranya, padang kota, Penang 3D Art Muzeum, Chowrasta untuk beli jeruk dan pasar malam sekitar Batu Feringgi. Selebihnya, masa kami dimanfaatkan di dalam suite.

Kami pilih untuk naik feri semasa balik. Walaupun usia feri sudah berpuluh tahun, masih ramai yang mahu menggunakan perkhidmatan feri untuk menyeberang laut. Jammed hokeh! Kami naik feri lebih kurang jam 10 malam. Singgah pula di Taiping untuk makan.. Asyik makan je! Haha.. Dan destinasi terakhir adalah di Hospital Taiping apabila anak kedua saya sudah mula menunjukkan tanda-tanda semput. Sangkut di hospital hampir sejam untuk ambil neb. Penangan kolam renang dalam bilik. Huhu.. Tahniah Hospital Taiping kerana menyediakan perkhidmatan yang pantas dan teratur.. Servis memang terbaik. Tahniah! Kekalkan yang terbaik ya.. Tiba di rumah jam 3.45pagi. Memang tersangat penat tapi hati kami Tuhan sahaja yang tahu, HEAVEN... :) Nak pergi lagi ke Lexis Suite Penang! Nak nak nak! Siapa nak belanja?? Hahahahaaaa..

Nota Kaki : Semoga Mama saya dan anak-anak saya gembira. Ini sahaja yang termampu untuk mereka. I love you!

3 comments:

  1. 3 setengah je.. kalau walk in 499.. gov servant ada discount 15% :)

    ReplyDelete
  2. Ni pengalaman saya cari tiket ke frankfurt, germany di matta fair 2017.

    Jalan-jalan cari tiket di Matta Fair 2017

    ReplyDelete