Tutorial Quizizz - Raihan Jalaludin's Blog

Latest

Thursday 1 September 2016

Tutorial Quizizz


Pejam celik pejam celik, dah masuk bulan September dah.. Huhu.. Alhamdulillah, semangatku masih utuh untuk membuat perkongsian ilmu seumpama ini. Chaiyokkk! Anyway, terima kasih kawan-kawan, kerana sudi menyinggah di blog saya ni. Kalau anda merasakan tulisan saya baik dan bermanfaat, jangan lupa kongsikan dengan rakan-rakan yang lain ya! :)

Kali ini saya nak berkongsi dengan kalian tentang aplikasi online Quizizz. Aplikasi ini sangat mudah digunakan malah ianya juga mesra telefon pintar. Jadi, murid-murid atau para pelajar boleh menjawab kuiz interaktif ini dengan hanya menggunakan smart phone mereka. Paling menarik, quiz ini juga boleh dimainkan oleh sesiapa sahaja dengan syarat mereka mempunyai 'kod rahsia'. Bagaimana untuk mendapatkan kod rahsia? Dengan membina soalan kuiz, anda akan diberikan kod rahsia untuk dikongsikan bersama murid-murid mahupun orang awam yang lain.

Berikut adalah tutorial bagaimana anda boleh membina quiz dengan mudah dan cepat.


Pertama sekali, pergi ke laman www.quizizz.com/login 
Kemudian, klik pada Sign Up, daftarkan diri terlebih dahulu. 


Seterusnya, klik pada Create your Own Quiz


Kemudian, masukkan gambar ikon quiz yang anda kehendaki, namakan kuiz anda serta setkan subjek. Setkan kepada public supaya lebih ramai orang boleh cuba menjawab soalan kuiz yang ada sediakan. 


Okay, katakan anda tak punya masa untuk menaip soalan, anda boleh cuba kaedah ini. Cari jenis kuiz yang dikehendaki contohnya Grammar - Pronouns, taipkan kata kunci tersebut di ruangan yang disediakan dan klik butang go! Sekarang anda bolehlah memilih soalan-soalan yang sesuai dengan tajuk yang hendak diuji. 


Selain menceduk soalan, anda juga boleh mengubahsuai soalan mengikut citarasa anda. Contohnya dengan meletakkan gambar, atau mengubah senarai jawapan yang diberikan.


Setelah selesai menyediakan soalan, anda perlu mengisi maklumat seperti yang tertera pada gambar. Masukkan 'grade range', kemudian subjek dan topik. Akhir sekali, klik butang Finish and Create Quiz. 


Anda boleh kongsikan quiz yang telah dibina di media sosial facebook, twitter dsb. Sekiranya anda memilih untuk menjadikannya kerja rumah, anda boleh tetapkan bila waktu kerja rumah itu sepatutnya berakhir. Katakan anda set untuk 12 jam, jadi selepas 12 jam murid-murid anda tidak boleh (block) menggunakan kod yang anda berikan itu untuk menjawab kuiz. 


Berikan link join.quizizz.com kepada murid-murid beserta 'kod rahsia' untuk mereka mulakan menjawab soalan yang anda sediakan.


Beginilah rupa paparan www.quizizz.com/join yang murid-murid anda akan lihat nanti. 


Laporan juga disediakan... Senang kan?! Hehe.. :D

Quizizz ni sangat sesuai untuk dijadikan kerja rumah. Murid dapat belajar tanpa tekanan, seronok-seronok sambil menimba ilmu. Jom bina quiz untuk beri pada murid semasa cuti nanti! Lalalalaaa... :))

Nota kaki: Kejujuran itu akan membawa kita keluar dari rasa takut.

1 comment: